Hoeveel energie verspil jij met ineffectief denken?

14 januari 2018 reageer

Vrijdagochtend 12 januari, 08:00 ’s ochtends. Het is nog niet eens licht. Rond deze tijd van het jaar verlang ik naar het voorjaar, maar dat is nog best ver weg. Ik zit met een grote beker koffie achter mijn laptop aan de eettafel in mijn woonkamer en ik heb echt zo’n zin in vandaag. Dat gevoel dat je kunt hebben als je op vakantie gaat. Ondanks dat het nog super vroeg is, sta ik te popelen om te beginnen aan vandaag. Zo’n soort van opgewonden energie.

Ik realiseer mij opeens hoe het zo’n 10 jaar geleden was. Toen kon ik alleen maar dromen van het gevoel dat ik deze ochtend heb. Een ochtend als vanochtend was een gevoelsmatig onbereikbaar verlangen, mijlen ver weg van mijn realiteit.

Het maakte toen naar mijn idee niet uit wat ik deed, ik was altijd zo idioot moe. Ik wilde wel van alles, had ideeën en plannen, grote en kleine, voor nu en voor in de toekomst, maar ik wist niet waar ik de kracht vandaan moest halen om mijn ene been voor mijn andere te krijgen. Ik ging extra vroeg naar bed of sliep juist heel lang uit. Gaf niet toe aan mijn vermoeidheid en sprak toch af met vriendinnen in de hoop dat een gezellige avond bijkletsen en ontspannen zou helpen. Ik sprak een poosje juist helemaal niet meer af, misschien dat dat mijn batterij op zou laden. Radeloos werd ik er van. De huisarts checkte mijn bloedwaardes in de hoop dat zo mijn vermoeidheid verklaard werd, maar er kwam niets uit. Fijn dat ik gezond was, maar hoe loste ik die slopende vermoeidheidsklachten dan op?!

Het maakt mij dubbel enthousiast over het gevoel dat ik vanochtend heb.

Als je diepe dalen kent en je bewust stilstaat bij de pieken, voelen de pieken dubbel zo waardevol!

Weet je wat nou het allermooiste is. Vandaag is er helemaal niets bijzonders. Het is gewoon een hele normale vrijdag. Vanmorgen werk ik voor mijn eigen praktijk. Schrijf dit artikel, heb nog wat ideeën om via Facebook te delen en heb wat administratie te doen. Vanmiddag heb ik een afspraak in Amsterdam voor mijn loondienstverband en voor het einde van vanmiddag staat er ‘stalwerk’ op het programma. Op de vrijdagen helpt mijn vader mij en kletsen we onder het ‘mesten’ de afgelopen week door. Zelfs vanavond is een hele gewone vrijdagavond. Ik denk samen met mijn vriend op de bank ‘Netflixen’ of zoiets…

Praktisch gezien waarschijnlijk een vrijdag die overeenkomt met de jouwe… Niet zozeer precies dezelfde klussen, maar gewoon werk, zorgen voor mijn beesten en een avond op de bank.

Wat maakt dan dat ik mij vanmorgen zo vol zin en enthousiasme voel? Terwijl ik toch ook dat ‘zware’ en ‘moedeloze’ maar al te goed ken…

Vooropgesteld is die verandering niet van de ene op de andere dag gegaan. Het is een proces geweest waar jaren overeen is gegaan. Toch kan ik mij het keerpunt nog super goed herinneren. Het punt van waaraf ik ging ‘opbouwen’ in energie in plaats van me slecht of slechter voelen.

Het omslagpunt kwam na het doen van een oefening die ik kreeg van een coach waardoor ik mij bewust werd van mijn gedachtes. Niet alleen de inhoud van mijn gedachtes, maar vooral ook de hoeveelheid aan gedachtes.

De oefening was super simpel! Ik moest een week lang, iedere avond 5 minuten gaan zitten met een wekkertje en pen en papier op schoot. Gewoon op een stoel, niks ingewikkelds. 5 Minuten lang schreef ik in steekwoorden alle gedachten op die bij me opkwamen. Alles was goed. Veel gedachten, weinig gedachten… Het ging om de observatie, het was een soort experiment.

Als de 5 minuten om waren zette ik bij iedere gedachte een V., H. of T. stond voor een gedachte uit het verleden, H. voor iets in het heden (echt nu, nu op dit moment) en T. voor een gedachte over de toekomst.

Ik was meer dan klaar met mijn vermoeidheidsklachten, dus deed de opdrachten van de coach super trouw. Na een week, keek ik terug op wat ik allemaal had opgeschreven en schrok er een beetje van. Wat zich allemaal in mijn hoofd afspeelde was echt super veel en vaak enorm onzinnig. Vrijwel al mijn gedachten gingen over wat geweest was of wat ik wel of niet zou gaan doen. ‘In het nu’ was ik bijna nooit. Verder kon ik nu zien hoeveel relevante of helpende (energiegevende) gedachten ik had en hoeveel piekergedachten (energievretend).

Hoe ik mijn gedachten inhoudelijk veranderde kwam later. Maar de bewustwording van de hoeveelheid aan gedachten en hoeveel energie mij dat kostte was de eerste en grootste stap in mijn ontwikkeling naar een energiek leven.

De overgang om activiteiten te gaan doen die mijn gedachten even tot rust brachten was logisch en snel gemaakt. Voor mij waren dat yoga, mindfulness en paardrijden. Eigenlijk maakt dat voor dit artikel niet uit. Behalve dan dat ik er mee wil benadrukken hoe belangrijk het is om een dergelijke ‘hobby’ structureel in je leven te hebben. Of het nou sporten, schilderen of muziek maken is. Even ‘rust’ van de eindeloze stroom aan vragen, opmerkingen, tips, adviezen, opdrachten en kritiek aan jezelf is een verademing. Met name als je iets doet waar je ook werkelijk plezier aan beleeft.

Ohw, en nog wat… Lezen over wat je allemaal zou kunnen doen, helpt je niet tot anders ‘doen’. Als je werkelijk wat wilt doen aan je vermoeidheidsklachten, zul je echt in actie moeten komen. Bovenstaande oefening is super makkelijk, kost weinig tijd en gedoe en de inzichten die het je oplevert zijn het meer dan waard!

Zie het als een soort inkijkje in je eigen hoofd. Wat je allemaal bezig houdt zal je verbazen!

Maar goed, over naar vanochtend. Mijn koffie is inmiddels op net zoals de zon.

“Let’s go!” klinkt het in mijn hoofd. Met liefde deel ik deze oefening met iedereen die er baat bij kan hebben en ga door met de rest van vandaag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid

Ben jij die harde werker die alles graag ‘goed’ doet? Sta je altijd voor iedereen klaar? Dan is de kans groot, dat wanneer je alles ‘af’ hebt en het tijd is voor de leuke dingen, je bekaf bent. In Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid deel ik 5 super praktische en effectieve tips die gemakkelijk uit te voeren zijn. Met deze tips is het alleen nog een kwestie van doen!