Doe ff relaxed!!

12 maart 2018 reageer

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan me gehaast voelen. Ik ben gek op heel veel gedaan krijgen in een dag en wil ook graag achter elkaar door (ongeduldig typje, I know…), maar me gehaast voelen vind ik echt super vervelend en is ook niet nodig om veel gedaan te krijgen.

Mij gehaast voelen is voor mij een ware energievreter.

Wanneer ik me zo voel, dan gaan m’n gedachten nog sneller dan normaal en zijn super stressvol. Ik jaag mezelf op en ik mopper in mijn hoofd op de dingen die niet opschieten. Ik wordt er niet echt gezelliger van en alles wat niet meewerkt irriteert me. De overduidelijke kenmerken van een energievreter!

En weet je? Zonder die opgejaagde gedachten, het gemopper en de irritaties, gaat het eigenlijk allemaal precies even snel. Qua tijd win ik er niets mee.

Natuurlijk begint het allemaal bij iets ruimer plannen. Maar niets menselijks is mij vreemd, dus ook mijn planning loopt wel eens in de soep. Te laat komen vind ik vervelend, dus ook ik ervaar wel eens tijdsnood. Daar is op zich niets mis mee, maar ik heb geleerd de opjaagstem in mijn hoofd het zwijgen op te leggen.

Want weet je wat het is met die stem? Hij blijft meestal een stuk langer tegen je tetteren dan nodig. Eenmaal in de haastmodus, racete ik vroeger driekwart van mijn dag door. Als ik er aan terugdenk, voel ik zo weer de adrenaline stijgen. “Chop, chop!” Als een malle baande ik me een weg door het verkeer om met een kort lontje razendsnel door de supermarkt te vliegen. Uiteindelijk stormde ik dan drie minuten eerder mijn huis in om aan het koken te slaan. Ook in het hoogste tempo mogelijk uiteraard. Eenmaal gegeten en opgeruimd, stortte ik me dan op de bank. Adrenaline werkt net als suikers. Ze geven je een hele korte piek in energie, maar het kost je lichaam vervolgens veel meer energie om weer uit je systeem te krijgen. Als je last hebt van vermoeidheid zijn dus zowel suikers als adrenaline op de lange duur echt niet helpend.

Op adrenaline mijn dag door gaan doe ik al een hele tijd niet meer en ik ben even productief, maar een stuk meer ontspannen. Ik heb zelfs ’s avonds nog genoeg energie om te doen wat ik leuk vind.

Eigenlijk is het niet ingewikkeld, het zijn vier simpele stappen die een wereld van verschil maken.

Stap 1 – De eerste stap is opmerken dat ik in mijn ‘haastmodus’ zit. Voor mij is die super snel herkenbaar aan de gedachten die ik dan heb en het gejaagde gevoel in mijn lichaam. Zodra ik me bewust ben, mijn alarmbel heb horen rinkelen, schakel ik onmiddellijk om!

Stap 2 – Ik merk mijn gedachten op en stel ze gerust dat het allemaal wel goed komt. In een ‘normaal’ tempo ben ik even snel. Trouwens op twee minuten komt het ook niet aan. Ik zet de ‘gehaaste, tetterstem’ in mijn hoofd op ‘mute’.

Stap 3 – Vervolgens vertraag ik mijn wandeltempo. Niet extreem, maar een heel klein beetje. Eigenlijk ga ik terug naar ‘gewoon’ lopen in plaats van snelwandelen. Het gaat niet om het precieze aantal kilometers per uur dat je loopt, maar om de verschuiving in je beleving van je tempo. Loop iets langzamer dan het tempo dat je had. Breng als het ware je zwaartepunt in je lichaam iets naar achteren. Waarschijnlijk loop je zo rechter op en liep je in je vorige tempo half voorover hellend. Onze focus van ‘sneller vooruit’ doet dat namelijk automatisch met ons.

De gedachte, dat het allemaal niet op 2 minuten aankomt, helpt je hierbij.

Feitelijk ben je namelijk echt niet sneller als je half rennend het winkelcentrum door schiet. Net als in de auto, wanneer je zo’n gefrustreerde medeweggebruiker ziet die overal tussendoor wil floepen en op de gekste plekken inhaalt. Uiteindelijk staan jullie naast elkaar voor hetzelfde stoplicht.

Stap 4 – De finishing touch… Ontspan je gezicht door licht te glimlachen. Ik bedoel niet zo’n freaky grimas, maar een lichte, ontspannen glimlach. Je mondhoeken heel licht iets omhoog en je blik ‘zachter’. Deze voel je gelijk, gelijk in je lijf. Met een ontspannen, vriendelijk gezicht is het haast onmogelijk je nog langer gefrustreerd te voelen.

Deze riedel van 4 stappen heb je binnen enkele seconden doorlopen en zijn mega waardevol voor je gemoedstoestand. Uiteindelijk ben je even laat of vroeg op je bestemming, maar wel met een relaxte state of mind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid

Ben jij die harde werker die alles graag ‘goed’ doet? Sta je altijd voor iedereen klaar? Dan is de kans groot, dat wanneer je alles ‘af’ hebt en het tijd is voor de leuke dingen, je bekaf bent. In Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid deel ik 5 super praktische en effectieve tips die gemakkelijk uit te voeren zijn. Met deze tips is het alleen nog een kwestie van doen!