5 Super tips voor een To Do-lijst die je rust en voldoening geeft!

30 oktober 2017 reageer

Ik geloof enorm in to-do-lijstjes, maar alleen als ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Zonder deze voorwaarden zijn het ware energievreters die alleen maar langer worden en je het gevoel geven dat wat je allemaal wilt, noooooit af komt.

Voor een mega effectieve to do lijst deel ik mijn 5 super tips heel graag me je!

 

  1. Schrijf op!
    Klinkt voor de hand liggend, maar echt! Wanneer je gedachten van hot naar her gaan, kan er een chaos in je hoofd ontstaan van dingen die je wilt (of denkt te moeten). Zeker voor de ‘snelle’ of ‘associatieve’ denkers onder ons. De ene gedachte leidt tot de andere en tot de volgende…  en ze geven je allemaal het gevoel dat er iets mee moet. Zonder lijst neemt het gevoel van alles te moeten toe en weet je aan het einde nog steeds niet waar te beginnen. Wat mij zonder lijst ook nog wel eens gebeurd is dat ik hetzelfde punt vier keer bedenk. Waardoor ik vier keer denk ‘ohw shoot! dat wilde ik ook nog!’ Weet je wat het met je adrenaline doet, om dat vier keer achter elkaar te denken? En weet je hoeveel energie het kost om die adrenaline weer uit je systeem te krijgen? Opschrijven dus!
    Het opschrijven vertraagt je gedachten, dus in plaats van dat het alle kanten op schiet in je hoofd en er niets concreet wordt, ‘dwing’ je jezelf nu om over iedere taak of klus even na te denken. Eenmaal opgeschreven kun je prioriteren.

 

  1. Maak je lijst alleen voor vandaag.
    Maak je to do lijst aan het begin van de dag en zet er alleen de dingen op die je vandaag af wilt hebben. Als je je gedachten over alles wat je af wilt hebben de vrije loop laat, kun je vast wel honderd dingen bedenken. Dat is niet helpend. Zet alleen de dingen voor vandaag op je lijst. Alle andere gouden ideeën zijn zeker nuttig om op te schrijven, maar niet op je to do lijst. Noteer ze in je agenda of op een kalender voor een andere dag. Zo houdt je overzicht op al je wensen, maar overspoel je jezelf niet met taken en klussen voor vandaag.

 

  1. Super concreet en haalbaar.
    Zorg dat de punten op je to do lijst zo concreet en haalbaar zijn, dat je ze vandaag ook daadwerkelijk af kunt krijgen. ‘Je huis opruimen’ of ‘schoonmaken’ is niet concreet en al helemaal niet haalbaar in 1 dag. Er is altijd nog meer op te ruimen of schoon te maken. ‘De vaatwasser uitruimen’ is wel concreet en haalbaar. Als je aan een groter project wilt beginnen, is daar een plan voor maken en dit inplannen wel haalbaar. Of splits je project in kleinere stappen op. Wat je vandaag wilt doen komt op je to do lijst, de overige stappen kunnen voor later in je agenda. Als je wilt dat je lijst je voldoening geeft, is deze tip essentieel.

 

  1. Plan ruim.
    Wees realistisch. We weten allemaal hoe het gaat op een dag. Je neemt je vanalles voor en er komt ook vanalles tussendoor waar je niet op gerekend had van te voren. Het heeft dus geen enkele zin een to do lijst te maken die je van werk voorziet in de komende 8 uur. Mag best natuurlijk, maar houd er dan rekening mee dat de lijst in je nek zal hijgen. Onverwachte telefoontjes en mailtjes voeren de druk op tot het stoom uit je oren komt. Liever vijf dingen gepland en af, dan een lijst met 100 taken waarvan je je überhaupt kunt afvragen hoe belangrijk ze allemaal vandaag zijn.

 

  1. Geniet van je resultaat.
    Wees oprecht blij en dankbaar voor je behaalde resultaten aan het einde van de dag. Dit is een bewuste keuze. Als jij een ‘het glas is half leeg’-type bent, weet dan dat je hier zelf verandering in kunt aanbrengen. Als je je dagelijks bewust wordt van de dingen die je wel gedaan hebt, het belang daarvan kunt zien en je dankbaar kunt voelen, maakt dit een wezenlijk verschil. Iedere afgestreepte taak op je lijst is een succes. Erken dat, ervaar dat en voel hoeveel energie je dat geeft!

 

Ik ben een echte plan-freak! Ik heb grote dromen waarvan ik echt wil dat ze tot stand komen. Dit maakt dat ik hele heldere doelen voor mijzelf heb. Soms super grote doelen. Voor mij voelen deze dromen en doelen absoluut haalbaar en dat komt door twee dingen. Ik geloof in de Wet van Aantrekkingskracht en van het werk verzetten dat nodig is om mijn doelen te verwezenlijken. Dit maakt dat ik twee keer per jaar de tijd neem om stil te staan bij ‘waar ik heen wil’. Kloppen mijn doelen nog bij de dromen die ik op dit moment heb? Of heb ik de afgelopen periode andere ervaringen op gedaan die mijn ideeën hebben veranderd? Deze momenten kosten tijd en lijken weinig productief, maar ze zijn nodig om mijn plannen te verhelderen en mijn acties bij te stellen. Vanuit deze grote dromen en doelen, komen heel concrete acties voort. Soms betekent het dat ik iets nieuws wil leren, soms betekent het dat ik nieuwe of enge dingen inplan om te doen. Wat ik ermee zeggen wil, is dat de taken op mijn to do lijst super gericht zijn. Ze staan allemaal in dienst van een grotere droom. Wat ik daarbij niet uit het oog verlies is dat ik wil genieten van de weg naar dat grotere doel. Dat maakt dat mijn to do lijsten goed gevuld zijn, maar mij niet overspoelen. Ik hoef niet afgepeigerd en uitgeput mijn doelen te behalen. Ik wil ze vol enthousiasme en energie behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid

Ben jij die harde werker die alles graag ‘goed’ doet? Sta je altijd voor iedereen klaar? Dan is de kans groot, dat wanneer je alles ‘af’ hebt en het tijd is voor de leuke dingen, je bekaf bent. In Eerste Hulp Bij Oververmoeidheid deel ik 5 super praktische en effectieve tips die gemakkelijk uit te voeren zijn. Met deze tips is het alleen nog een kwestie van doen!